Sunday, May 20, 2012

Venus MV - SHINHWA

(I am a lazy writer, right? Muehehehehe..)

Bila difikirkan semula, the 1st idol yang aku minat is from SHINHWA. Masa tu tahun 2006. Whoa, 6 tahun yang lalu nampaknye. Yes, tak tipu ni. Aku dulu minat JunJin from Shinhwa.

Tetapi....

Tetapi hanya sebagai seorang pelakon. Not as an idol. Aku tau dia ni member group SHINHWA tapi masa dulu aku tak hamik peduli pasal k-pop ni. Hanya melayan drama Korea aje. Tapi sekarang berbeza yer. Dedua aku layan. Hehehe.

So mari start Review (dah lama tak buat keje ni..)

The long-awaited comeback from SHINHWA (but honestly I'm not that excited), as the longest running idol group (DBSK and SuJu totally out of the picture), originally from SM Entertainment (no wonder their dance skill is Daebak).

They present you....

VENUS


Terima kasih cik Sengal tolong embed kan MV ni. hehehe
 
The Music Video

Aku bukan seorang yang artristic maka Music Video yang rumit jalan ceritanya, jangan harap aku nak faham. In SHINHWA's Venus MV, takde storyline yang complicated dan takde lah duduk menari dalam kotak aje (macam MV SuJu asyik menari dalam studio aje..SM dekut).

Mula-mula tunjuk ade perempuan matsaleh (tak leh blah tu pakai matsaleh), lawa but a bit skinny, lari macam kene kejar. And then tunjuk enam jejaka kacak ini seorang demi seorang macam mengejar sesuatu. Then menari sikit-sikit, then tunjuk balik scene kejar sana sini. Siap ade anjing pulak yang kejar, eh serigala, eh entahla, tak sure binatang ape.

Menonton MV rasa macam patah balik ke masa dulu, sebab setting MV ni more to Black and White. Takde warna-warni ye. If you are looking for a rainbow in it, sampai mati pun takkan jumpa.

So overall, MV ini best sebab ade enam jejaka kacak. Kacak yang amat okeh! Tak kesah lah black and white ke, warna warni ke, storyline pening ke, but as long as the main character adalah jejaka kacak, maka the MV will be great. HAHAHAHAHA


The Dance

Tabik spring aku berikan pada enam jejaka ni sebab dapat menari dengan hebat walaupun umur dah tua. Menari cantik tak berterabur, it's like flawless, sangat jauh berbeza dengan skill tarian group Max 24/7. (I'm not insluting anyone, this is a fact) HAHAHAHA. Walaupun umur dah masuk golongan ahjussi, tarian mereka still daebak. Oh kagum.

Sila tonton MV pada minit 1:00. Muncul wanita-wanita dan bermulalah part seolah-olah meraba-raba tapi bukan meraba ape pun, but it is still inappropriate for under age. But I personally think this MV is far more decent than Jay Park's Know Your Name MV. Tapi aku sebagai perempuan ade rasa macam dengki sikit tengok backup dancers yang perempuan tu dapat menari raba-raba. Diorang ambik kesempatan. Not fair!. HUH.


The Song

Written by Lee Min Woo, member SHINHWA sendiri. Katanya dapat idea lirik lagu ni masa tengah membuat urusan dalam toilet. HAHAHAHA. Tapi betul ape, dalam toilet senang dapat idea. Kan?

Okay kat sini aku ade pendapat yang sangat berbeza dari Simon and Martina. (kalau korang rajin tengok KpopMusicMonday korang tau diorang ni sape). Mereka, and a few people jadikan tajuk lagu ini sebagai isu. Katanya tak sesuai diberi tajuk VENUS sebab orang Korea tak reti sebut 'V'. They say, Korean people pronoune 'V' as 'P'. Maka instead sebut Venus, sebutan bertukar menjadi Penus yang bunyiknya seakan-akan P***S. Erm paham tak?

Aku sangat tidak setuju dengan isu ini. Sebab I took short Korean lesson, dan ape yang aku belajar, Korean pronounce 'V' seakan-akan huruf 'B'. Bukan 'P'. Dan aku dengar lagu Venus ni berulang kali, hasilnya takde pun perkataan lucah sampai ke telinga aku. And I don't think they are having problem sebut Venus dengan sebutan yang betul. Eric, Andy and Hye Sung, they grew up in US kalau tak silap aku. So, takkan diorang tak reti sebut Venus kan?

Nak lyric? Tanyalah pak cik google or maybe I'll make another post khas untuk lyric.


The Members

I notice something kat artis Korea ni. Diorang lepas keluar tentera menjadi sepuluh kali ganda lebih Macho.

JunJin memang dari dulu aku rasa kacak. Eric pun kacak jua dulu tapi aku rasa muka dia pelik jadi tak terpikat. Tapi sekarang OMG, lagi-lagi bila dia belakon Spy Myeong Wol last year, ape ke kacak dah dia skang??

DongWan walaupun ade kedut-kedut wrinkle kat mata, nampak lebih matang sekarang. Andy pulak semakin comel. Hye Sung tu kulit dia tak pernah mengenal erti kedutan kah? Minwoo pada aku dulu selekeh tapi sekarang macho. Tak paham aku diorang ni.

How come menjadi semakin tua jadi semakin kacak?? Adakah Donghae nanti keluar army menjadi lebih kacak?(ape kes aku cakap pasal Donghae pulak ni?) 



(btw, takde screencap, aku malas nak buat. MUEHEHEHEHE)

5 comments:

  1. "Eric pun kacak jua dulu tapi aku rasa muka dia pelik jadi tak terpikat."

    serius keji! muhehe tp aku stuju mmg dia nampak sdikit pelek tp dlm SMY ok plak kehengseman bliau.

    "DongWan walaupun ade kedut-kedut wrinkle kat mata, nampak lebih matang sekarang. Andy pulak semakin comel. Hye Sung tu kulit dia tak pernah mengenal erti kedutan kah? Minwoo pada aku dulu selekeh tapi sekarang macho. Tak paham aku diorang ni.
    How come menjadi semakin tua jadi semakin kacak?? Adakah Donghae nanti keluar army menjadi lebih kacak?(ape kes aku cakap pasal Donghae pulak ni?)"

    teeet! ini bukan review MV, ini review kekachakkan isi mv! haha aku xtgk g mv neh sbb dlu xreti nak minat shinhwa n lg satu, pihak yg bertonggengjawab yg membawa aku ke kancah kpop ialah DONGBANGSHINKI~

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahahahaha..sebijik2 ko quote ayat2 aku..tp betul ah, tu kata-kata jujur dari hati..

      kekacakan sebegitu perlu dinikmati..serius ak terpikat sedikit dengan ke-macho-an mereka sekarang..

      tgk ah mv venus ni, best ape..aku suka..ade enam jejaka kacak, haruslah aku suka..

      Delete
    2. dah x spoler lg neh sbb abe2 shinhwa mmg kachak tp aku xtau nak minat siapa..dulu suka junjin tp bila nengok kesengalan bliau aku jd mcm nak tak nak je minat kat bliau. LOL

      eric plak aku knal masa drama Rookies rambut curl2. masa tu ada rasa mcm jatuh chenta gak tp bila dngar je suara dia xpasal2 aku gelak..tp dlm myungwol, hengsem dowh tp suara dia ttp buat aku nak gelak...

      Delete
    3. drng nih dah tua2 bangka dah masuk golongan ahjussi tp still sengal..sebaik kachak aku rela tahan kesengalan mereka.

      junjin dulu dia blakon wat style rmbut tajam-tajam..aku mmg suka habis..wpun dia belakon watak jahat, aku suka jua..
      eric dulu aku tak minat sbb muka dia pelik tp kan skng dia hansem sangat woooo..kan?kan?badan pun lebih taf dari dulu..aummm..

      tgk ah shinhwa broadcast, terus suka enam-enam ekoq ni..

      Delete
  2. yap..this is fact!!
    bila retis korea keluar tentera je akan terus jadek kacak
    BOoM yang muka tak siap tu, skang dah siap dah muka dia
    eh apa kah?
    erk kesimpulannya lelaki korea yang masuk tentera akan nampak matang dan maskulin..
    kan kan kan
    ngeeeeee

    aku dulu ada la niat nak review MV ni..
    tapi tatau nk tulis apa sbb ahli shinhwa ni aku tak kenal sorang pum
    lama betul dorang bertapak dalm industri ni..eceh
    harap BIGBANG pum akan lama macam dorang..
    dah tak laku pum takpa..
    aku nk tgk jua BIGBANG yang muka dah siap bila keluar tentera nanti

    ReplyDelete